Behandling
Dagbehandling
Det är i vardagen, vid frukostbordet, när man saknar aptit, i klassrummet, när man inte fattar uppgiften, när man inte orkar mer, när andra stör, när man inte får hjälp, när man får fel hjälp, när man inte vågar säga något, när man blir osäker, på rasten, när någon retas, när man inte vet vem man ska vara med, när man förlorar i spelet, på lunchen, när man väntar på sin tur i matsalen, när man inte får ha mössa, när det är jobbigt att äta med andra, när man inte tycker om maten, när man inte får sin plats i bussen, när någon skojbråkar lite för hårt, när man måste vänta, när man inte får bestämma, när någon annan får men inte jag, när det inte blev fotboll på gymnastiken, när man känner sig dålig och inte vågar prova, när någon säger nej, när en vuxen blir arg, när någon närstående har bekymmer, när det varit bråkigt hemma - det är där och då vi tränar på att hantera bekymmer, komma förbi hinder, utveckla färdigheter, hitta strategier och skapa begriplighet.
Svalnäs dagbehandling är vanligtvis integrerad med skolan och bedrivs inom en tydlig och strukturerad terapeutisk ram. Fundamentet för behandlingsarbetet är en miljöterapeutisk vardag där såväl framgångar som svårigheter får och kommer att visa sig. Verksamheten präglas av en öppen kommunikation, ett inkluderande förhållningssätt samt en strävan att etablera meningsfulla och begripliga samarbetsprojekt kring mål med behandlingen. Terapeutiskt behandlingsarbete med barn präglas alltid av ett visst mått av oförutsägbarhet. Vad som är och blir det verksamma vet vi aldrig på förhand, men vi vet att utvecklingsmöjligheter finns och uppstår i relationer. Den miljöterapeutiska ramen innebär att behandlare och barn arbetar och tränar tillsammans under hela dagen - med behandlingsarbetet som röd tråd.
|
De flesta barn som kommer till Svalnäs har en mångtydig och komplex problembild och har varit föremål för insatser tidigare. Hjälpbehovet är i regel stort, men svårdefinierat. Startpunkten för behandlingsinsatsen blir därför i regel en slags utforskande behandling, med uppdraget att tillsammans med barn och familj formulera hypoteser kring hinder samt formulera konkreta mål och delmål med behandlingen.
Alliansbyggande och etablerande av relation sker genom att vi börjar arbeta tillsammans. För att hitta en relevant startpunkt (och konkretisera mål med behandlingen) behöver vi lära känna familjen, familjens historia och problemets historia. Vi gör detta med hjälp av nätverkskartor, genogram, tidslinjer och externalisering av problemet, där problemets inverkan på barn och familj noggrant undersöks.
Alliansbyggande och etablerande av relation sker genom att vi börjar arbeta tillsammans. För att hitta en relevant startpunkt (och konkretisera mål med behandlingen) behöver vi lära känna familjen, familjens historia och problemets historia. Vi gör detta med hjälp av nätverkskartor, genogram, tidslinjer och externalisering av problemet, där problemets inverkan på barn och familj noggrant undersöks.
Vilka metoder vi kommer att använda oss av varierar beroende på vilka hinder barnet behöver träna på att övervinna. Den miljöterapeutiska vardagens struktur och utmaningar ger oss kunskaper och erfarenheter kring såväl kompetens och förmågor, som svårigheter och hinder. Med dessa erfarenheter som utgångspunkt kan vi lägga till och tillämpa specifika metoder. |
Föräldrar/vårdnadshavare/nätverk
När ett barn kommer till Svalnäs kommer det också med sin familj. Vi vet att barn behöver sina föräldrars stöd i att våga lita på oss och ibland behöver föräldrarna stöd att våga lita och tro på sitt barn. Vi ser alltid till att ha ett nära samarbete med föräldrar och andra viktiga personer i barnens liv. Ibland behöver föräldrar hjälp för egen del och ibland tillsammans med sina barn. Ibland är hela nätverket runt barnet involverat och behöver hjälp. I takt med att barn växer och mognar kan både föräldrar och nätverk behöva hjälp att hitta nya och andra sätt att både stötta och utmana barnen på.
Samarbetsformerna med familjerna varierar och utgår från varje enskild familjs behov. Vi kan träffa nätverk, hela familjer, delar av familjer, syskon och individer. Formerna för samarbetet kan ändras över tid och är i perioder intensiva.
Samarbetsformerna med familjerna varierar och utgår från varje enskild familjs behov. Vi kan träffa nätverk, hela familjer, delar av familjer, syskon och individer. Formerna för samarbetet kan ändras över tid och är i perioder intensiva.
Personal
Behandlarna är i hög grad sitt eget verktyg i miljöterapeutiskt behandlingsarbete, vilket innebär krav på personlig lämplighet, erfarenhet, teoretisk kunskap och medvetenhet om etik och värderingar. Förhållningssättet är av mentaliserande karaktär, där behandlarna benämner skeenden, visar och sätter ord på egna känslor, ställer nyfikna frågor, bejakar och uttrycker osäkerhet, resonerar kring alternativ, tänker högt, gissar och reflekterar över såväl fram- som motgångar. Behandlarna är också garanter för en trygg och hållande vardag, där destruktiva krafter inte tillåts ta över. Det betyder att behandlarna också arbetar med konflikter kring regler och upprätthållande av gränser.
|
Läs mer!