Om företaget
Svalnäs är en ekonomisk förening med sex medlemmar. Medlemmarna är anställda av föreningen och deltar i det dagliga arbetet. Föreningen har också fem anställda som inte är medlemmar. Totalt har företaget således 11 anställda, varav en är administratör, en är rektor (och behandlare), tre är pedagoger och sex är behandlare. Könsfördelningen är sex kvinnor och fem män och vi är födda mellan 1960 - 1997.
Skolan har plats för 13 elever och sysselsätter tre pedagoger och sex behandlare. Övriga behandlare är sysselsatta med andra öppenvårdsinsatser - framförallt i det mobila teamet.
Vi har för närvarande ramavtal med Täby, Danderyd, Lidingö, Vaxholm, Solna, Sollentuna, Sundbyberg, Nacka, Värmdö, Tyresö, Huddinge, Haninge, Södertälje, Salem och Nykvarn.
HT2023 har vi elever från Täby, Tyresö, Norrtälje, Danderyd och Lidingö.
Skolan har plats för 13 elever och sysselsätter tre pedagoger och sex behandlare. Övriga behandlare är sysselsatta med andra öppenvårdsinsatser - framförallt i det mobila teamet.
Vi har för närvarande ramavtal med Täby, Danderyd, Lidingö, Vaxholm, Solna, Sollentuna, Sundbyberg, Nacka, Värmdö, Tyresö, Huddinge, Haninge, Södertälje, Salem och Nykvarn.
HT2023 har vi elever från Täby, Tyresö, Norrtälje, Danderyd och Lidingö.
Organisation
Organisationen är en slags funktionshierarki med fokus på närhet till beslut, den enskilde medarbetarens frihet och egna ansvar och ett gemensamt ansvar för helheten.
Styrelsen består av föreningens medlemmar. Ledningsgruppen är funktionsindelad och består av rektor, föreståndare, samordnare samt ekonomiansvarig.
Styrelsen består av föreningens medlemmar. Ledningsgruppen är funktionsindelad och består av rektor, föreståndare, samordnare samt ekonomiansvarig.
- Styrelsen har arbetsgivaransvar och ansvarar för strategiska och långsiktiga beslut.
- Ledningsgruppen ansvarar för resursfördelning och drift.
- Pedagoggruppen (pedagoger + rektor) ansvarar för den pedagogiska verksamheten.
- Skolgruppen (pedagoger + behandlare) leds av samordnare och ansvarar för skola och dagbehandling.
- Behandlargruppen (behandlare + föreståndare) ansvarar för behandlingsarbetet.
- Team (pedagoger + behandlare) ansvarar för det dagliga arbetet i respektive team.
Personal
Rektor har genomgått Stockholms universitets rektorsprogram. Pedagogerna är tillsammans behöriga i 12 ämnen och arbete pågår med att se till att vi har behörighet i alla ämnen.
Av behandlarna är fem socionomer och en socialpedagog. Alla behandlare har genomgått grundläggande psykoterapiutbildning och två är legitimerade psykoterapeuter.
En av behandlarna är föreståndare.
Av behandlarna är fem socionomer och en socialpedagog. Alla behandlare har genomgått grundläggande psykoterapiutbildning och två är legitimerade psykoterapeuter.
En av behandlarna är föreståndare.
Svalnäs personalpolicy utgår från tre principer.
Varje termin har vi praktikanter, vanligtvis från Socialhögskolan eller Ersta Sköndal. Emellanåt har vi också praktikanter från utlandet. Praktikanterna har en självklar plats i verksamheten och deltar i alla våra gemensamma sammanhang. Att få intresserade frågor från praktikanter om varför vi gör det vi gör och hur vi tänker kring det vi gör, hjälper oss att formulera, granska och ifrågasätta vårt arbete.
I de fall vi nyanställer behandlare har vi skapat ett strukturerat lärlingsskap, eftersom vi betraktar terapeutiskt arbete som ett hantverk. Med utgångspunkt i sina teoretiska studier får lärlingen möjlighet att arbeta sida vid sida med erfarna kollegor, utrymme att reflektera över gjorda erfarenheter - både tillsammans med kollegor och i egen handledning - och gradvis ökat eget ansvar.
Kollektivtal är tecknat genom Vårdföretagarna.
- Närhet till beslut för alla medarbetare
- Stor frihet för den enskilde att planera och utforma sitt arbete
- Gemensamt ansvar för helheten
Varje termin har vi praktikanter, vanligtvis från Socialhögskolan eller Ersta Sköndal. Emellanåt har vi också praktikanter från utlandet. Praktikanterna har en självklar plats i verksamheten och deltar i alla våra gemensamma sammanhang. Att få intresserade frågor från praktikanter om varför vi gör det vi gör och hur vi tänker kring det vi gör, hjälper oss att formulera, granska och ifrågasätta vårt arbete.
I de fall vi nyanställer behandlare har vi skapat ett strukturerat lärlingsskap, eftersom vi betraktar terapeutiskt arbete som ett hantverk. Med utgångspunkt i sina teoretiska studier får lärlingen möjlighet att arbeta sida vid sida med erfarna kollegor, utrymme att reflektera över gjorda erfarenheter - både tillsammans med kollegor och i egen handledning - och gradvis ökat eget ansvar.
Kollektivtal är tecknat genom Vårdföretagarna.
Kvalitet
Svalnäs följer Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2011:9) om ledningssystem för
systematiskt kvalitetsarbete och en beskrivning av detta system finns att läsa här.
Utöver detta har vi strukturer för medarbetarsamtal och lönesamtal, samt erforderliga rutiner och handlingsplaner.
Svalnäs verksamhet granskas regelbundet av Skolinspektionen, Inspektionen för vård och omsorg samt
Södra Roslagens miljö- och hälsoskyddsnämnd.
Beslut om friskoletillstånd här
Beslut från skolinspektionens senaste tillsyn här
Kontrollrapport från miljö- och hälsoskyddsnämnden här
Tillståndsbevis från IVO (inspektionen för vård och omsorg) här
Resultat från skolinspektionens skolenkät 2019 finns att läsa här
systematiskt kvalitetsarbete och en beskrivning av detta system finns att läsa här.
Utöver detta har vi strukturer för medarbetarsamtal och lönesamtal, samt erforderliga rutiner och handlingsplaner.
Svalnäs verksamhet granskas regelbundet av Skolinspektionen, Inspektionen för vård och omsorg samt
Södra Roslagens miljö- och hälsoskyddsnämnd.
Beslut om friskoletillstånd här
Beslut från skolinspektionens senaste tillsyn här
Kontrollrapport från miljö- och hälsoskyddsnämnden här
Tillståndsbevis från IVO (inspektionen för vård och omsorg) här
Resultat från skolinspektionens skolenkät 2019 finns att läsa här
Utvärdering
Svalnäs har under många år använt utvärderingsformuläret CBCL (Child Behaviour Check List). Det är ett formulär för barn och ungdomar som ges till barnet, föräldrar och lärare. CBCL består av 118 påståenden som beskriver specifika färdigheter, samt beteende- och känslomässiga problem.
Tillsammans med Jan Pålsson genomför vi samforskning vid varje läsårsslut. Läs mer om samforskning här.
Tillsammans med Jan Pålsson genomför vi samforskning vid varje läsårsslut. Läs mer om samforskning här.
Medlemskap
Svalnäs är medlemmar i
- Friskolornas riksförbund
- Vårdföretagarna/Almega
- SafeTrade
Ekonomi
Nettoomsättning för 2022 var 12.788.000 kr. Resultatet efter finansiella poster 828.000 kr och soliditeten 70%. Flerårsöversikt finns att se här .
Läs mer!