Skola
Skola med integrerad behandling
|
På Svalnäs har vi integrerat behandling i den pedagogiska verksamheten, vilket innebär att pedagoger och behandlare arbetar tillsammans i skolan. Behandlingspersonalens närvaro under skoldagen ger oss bredare förståelse för de svårigheter och hinder eleverna kämpar med - och möjlighet att arbeta med hindren när de visar sig!
När en elev kommer till Svalnäs samlas familj, nätverk, pedagoger och behandlare runt den gemensamma uppgiften att brett och förutsättningslöst börja undersöka vad det är som hindrar barnet/ungdomens lärande i skolan.
När en elev kommer till Svalnäs samlas familj, nätverk, pedagoger och behandlare runt den gemensamma uppgiften att brett och förutsättningslöst börja undersöka vad det är som hindrar barnet/ungdomens lärande i skolan.
Mål & motivation
Efter år av motgångar och misslyckanden i skolan har de flesta elever tappat bort både mål och mening med skola - och därmed också sin motivation. Att hitta borttappad motivation är svårt och att hitta borttappade mål är ofta ännu svårare, eftersom det förutsätter en tro på att mål är möjliga att uppnå.
För vår del innebär detta att - tillsammans med familj och elev - börja leta efter intressen, drömmar, positiva erfarenheter, lyckade stunder, undantag och kompetens. Vi letar efter en känsla av hopp - att det finns en framtid även för mig! |
I Svalnäs värld är hopp en känsla som uppstår eller tappas bort i relationer, vilket betyder att elevernas positiva erfarenheter behöver ett sammanhang där de blir delade och bekräftade. Det är i samspelet mellan omgivningens reaktioner och känslor och elevens egna upplevelser som hopp uppstår eller hittas. Av den anledningen arbetar, tränar och erfar vi tillsammans på Svalnäs.
Och vi vet att det har betydelse att någon blir glad när jag kommer till skolan, att någon ser när jag lyckas med en uppgift, att någon vill hjälpa mig fast jag är otrevlig, att någon tar sig tid och försöker förstå vad jag menar, att någon orkar med mig, att någon skrattar med mig och inte åt mig, att någon tar mig på allvar och bråkar med mig, att någon tror på mig när jag gör mitt bästa, att någon ställer krav på mig, att någon tycker om mig, att någon lyssnar på vad jag har att säga, att någon tycker att jag bidrar med något, att någon blir nyfiken på mig och tycker jag är intressant...
Läs mer!