Skola
Metodik & värderingar
Skolan är en plats där barn och ungdomars dåliga mående uppmärksammas - ofta via negativa eller destruktiva beteenden. Det finns en risk att omgivningens fokus fastnar vid beteendet, med en individualisering av problemet som följd.
På Svalnäs betraktar vi negativa och destruktiva beteenden som symtom, eller en signal till omgivningen. Det är en kommunikation från barnet till omgivningen - som behöver mötas med nyfikenhet och intresse.
|
För att få svar på dessa frågor behöver vi finnas nära barnet i vardagen. Vi behöver också ha ett nära samarbete med familj och nätverk. Vi strävar alltid efter att göra skolan till ett gemensamt projekt, där vi tillsammans ska försöka bli klokare och begripa vad det är som hindrar barnets skolutveckling.
Vi betraktar aldrig problematiska beteenden som en individuell egenskap. Ett beteende är bara problematiskt - eller fungerande - i relation till andra, vilket betyder att relationer blir viktiga i sökandet efter lösningar.
Vi har ett utvecklings- och förändringsperspektiv i vårt arbete och är övertygade om att hinder går att övervinna. För att detta ska ske krävs en förändring av något slag. Vad, vem eller vilka som behöver förändras - och hur detta ska gå till - vet vi dock aldrig på förhand. Det enda vi vet är att förutsättningen för ett förändringsarbete är ett sammanhang präglat av tillit, trygghet, nyfikenhet, öppenhet och tålamod - och det är vår uppgift att skapa detta sammanhang!
Vi betraktar aldrig problematiska beteenden som en individuell egenskap. Ett beteende är bara problematiskt - eller fungerande - i relation till andra, vilket betyder att relationer blir viktiga i sökandet efter lösningar.
Vi har ett utvecklings- och förändringsperspektiv i vårt arbete och är övertygade om att hinder går att övervinna. För att detta ska ske krävs en förändring av något slag. Vad, vem eller vilka som behöver förändras - och hur detta ska gå till - vet vi dock aldrig på förhand. Det enda vi vet är att förutsättningen för ett förändringsarbete är ett sammanhang präglat av tillit, trygghet, nyfikenhet, öppenhet och tålamod - och det är vår uppgift att skapa detta sammanhang!
Träning
Vi betonar ordet träning när vi träffar nya elever och familjer. Att träna betyder att försöka bli bättre och lära sig bemästra något, vare sig det är matematik, rädslor eller koncentrationssvårigheter. En fördel med begreppet träna är att man får misslyckas! Det ingår i tränandets natur att den som tränar något både kommer lyckas och misslyckas. Vi behöver skapa ett sammanhang och en kultur i skolan där misslyckanden blir till intressanta erfarenheter att utforska - och inte något skamfyllt som ska döljas.
|
Det finns också ett görande och ett ansvar i tränandet. Den som vill bli en bättre löpare tittar inte på en instruktionsfilm, utan springer! skrev Lena Andersson i DN. Hon menar att all kunskap och inlärning är praktisk. Man måste utföra den med sin kropp och sitt huvud och det finns ingen annan som kan göra det åt en. Vi kan med andra ord inte lära barnen och föräldrarna något. Lära sig måste de göra själva. Men tillsammans kan vi visa, instruera, förklara, diskutera, uppmuntra och reflektera.
Skolprofil |
På Svalnäs är undervisningen i hög grad individualiserad och alla elever har anpassad studiegång. Alla är olika och behöver olika, men vissa saker också är lika.
|
Skrivet om Svalnäs
Läs mer!