Om Svalnäs
Svalnäs har bedrivit psykosocialt behandlingsarbete i egen regi sedan 1992. Personalen består av en administratör, två pedagoger, sex behandlare och en kock. Alla behandlare är socionomer eller motsvarande och har dessutom genomgått en grundläggande psykoterapiutbildning. En behandlare är dessutom legitimerade psykoterapeut med inriktning KBT.
Vi prioriterar hög formell kompetens, metodrikedom och kontinuerlig utveckling av medarbetarnas personliga förmågor. Vi betraktar vardagens praktiska erfarenheter som källa till kunskap och låter våra värderingar vara vägledande i arbetet.
Vi har valt att inte växa oss större, eftersom vi tror så starkt på den lilla institutionens fördelar, med en trygg personalgrupp och ett nära och personligt samarbete med våra klienter. Vi vill bibehålla och utveckla det särskiljande med Svalnäs och förvalta och förädla de investeringar vi gjort i verksamheten och oss själva.
Vi är en väl inarbetad personalgrupp som bevarar våra olikheter, men förenas i grundläggande värderingar och en stark drivkraft att göra skillnad i våra klienters liv. De flesta av oss har arbetat tillsammans både 10 och 20 år och vi har en näst intill obefintlig personalomsättning.
Vi prioriterar hög formell kompetens, metodrikedom och kontinuerlig utveckling av medarbetarnas personliga förmågor. Vi betraktar vardagens praktiska erfarenheter som källa till kunskap och låter våra värderingar vara vägledande i arbetet.
Vi har valt att inte växa oss större, eftersom vi tror så starkt på den lilla institutionens fördelar, med en trygg personalgrupp och ett nära och personligt samarbete med våra klienter. Vi vill bibehålla och utveckla det särskiljande med Svalnäs och förvalta och förädla de investeringar vi gjort i verksamheten och oss själva.
Vi är en väl inarbetad personalgrupp som bevarar våra olikheter, men förenas i grundläggande värderingar och en stark drivkraft att göra skillnad i våra klienters liv. De flesta av oss har arbetat tillsammans både 10 och 20 år och vi har en näst intill obefintlig personalomsättning.
Personalfilosofi & etik
I terapeutiskt och pedagogiskt arbete stämmer kartan sällan med verkligheten och arbetet präglas alltid av en viss oförutsägbarhet, ovisshet och osäkerhet. Vi kan aldrig på förhand veta om det vi gör kommer att vara hjälpsamt eller inte, eller vad det är i det vi gör som blir hjälpsamt. Den enskilde medarbetaren måste därför alltid pröva sig fram. Ibland kommer det att gå bra och ibland mindre bra.
För att kunna vara närvarande, kreativa och uppfinningsrika i vårt arbete behöver vi vara trygga i vårt prövande. På Svalnäs är den enskildes trygghet relaterad till kulturen i personalgruppen. Vi har under lång tid medvetet arbetat för en kultur där kritik och beröm ska ersättas av en intresserad, nyfiken stämning, där känslor av misslyckande inte blir skamfyllda, utan möjliga att dela och berätta - eftersom vi valt att betrakta dem som intressanta och lärorika erfarenheter. Detta arbete sker veckovis i Metodforum.
Denna kultur blir också en garant för att upprätthålla en mellanmänsklig etik i relation till dem vi arbetar med. I en kultur av beröm och kritik kan förtingligande och diagnosticerande av klienter ses som ett slags nödvändigt skydd för behandlaren. Om kritik och beröm istället ersätts av en intresserad, nyfiken stämning, faller behovet av skydd bort. Om allting man säger duger behöver man inte diagnosticera eller objektifiera klienterna.
För att kunna vara närvarande, kreativa och uppfinningsrika i vårt arbete behöver vi vara trygga i vårt prövande. På Svalnäs är den enskildes trygghet relaterad till kulturen i personalgruppen. Vi har under lång tid medvetet arbetat för en kultur där kritik och beröm ska ersättas av en intresserad, nyfiken stämning, där känslor av misslyckande inte blir skamfyllda, utan möjliga att dela och berätta - eftersom vi valt att betrakta dem som intressanta och lärorika erfarenheter. Detta arbete sker veckovis i Metodforum.
Denna kultur blir också en garant för att upprätthålla en mellanmänsklig etik i relation till dem vi arbetar med. I en kultur av beröm och kritik kan förtingligande och diagnosticerande av klienter ses som ett slags nödvändigt skydd för behandlaren. Om kritik och beröm istället ersätts av en intresserad, nyfiken stämning, faller behovet av skydd bort. Om allting man säger duger behöver man inte diagnosticera eller objektifiera klienterna.
Teori
Svalnäs omfamnar ett eklektiskt synsätt och en bärande idé om mångfald i metoder och teorier för att metoderna ska passa klienten och inte tvärtom. Det är högt i tak och det finns ingen teori som ses som omöjlig, så länge den gagnar målsättningen att bryta ett destruktivt beteendemönster. Det finns också en uttalad ambition att ny kunskap, nya metoder och nya teorier skall integreras med gammal fungerande kunskap och komplettera den - inte ersätta den. En övergripande målsättning är att utveckla arbetssätt som möjliggör för klienterna att känna sig kapabla och därmed minska risken för marginalisering.
Handledning
Svalnäs har extern handledning en gång per månad. Den externa handledningen är dynamisk, där form och innehåll varierar beroende på arbetsgruppens och den enskilde medarbetarens behov. Vi arbetar med både ärendehandledning och direkthandledning samt andra samforskande handledningsmetoder - ofta i reflekterande form.
Ansvarig för handledningen är Johnny Jakobsson.
Ansvarig för handledningen är Johnny Jakobsson.
Metodforum
Samtlig personal deltar även i verksamhetens Metodforum varje vecka. Metodforum är en slags intern handledning vars utgångspunkt är ett strukturerat delande av medarbetarnas praktiska och upplevda erfarenheter. Syftet är att öka förståelsen för både sig själva, sina kollegor och praktiken - och att hålla den praktiska kunskapen levande genom reflektion. I Metodforum är dialogen och det personliga berättandet centralt, vilket medför att olika röster, uppfattningar och värderingar tillåts samexistera.
I Metodforum berikas berättelser, tyst kunskap kommuniceras och får ord, nyfikenhet och osäkerhet värderas och misslyckanden blir till intressanta erfarenheter. Olikhet premieras framför likhet, eftersom olikheten, och de olika erfarenheterna, är källan till ny och utvecklad kunskap. Fokuserandet på personlig erfarenhet innebär också att vi tål skillnader i värderingar, övertygelser, teorier, metoder och tekniker. Ingen äger sanningen och en mellanmänsklig etik kan hållas levande. Vi betraktar reflekterandet i metodforum som ett nödvändigt komplement till våra teoretiska utbildningar.
I Metodforum berikas berättelser, tyst kunskap kommuniceras och får ord, nyfikenhet och osäkerhet värderas och misslyckanden blir till intressanta erfarenheter. Olikhet premieras framför likhet, eftersom olikheten, och de olika erfarenheterna, är källan till ny och utvecklad kunskap. Fokuserandet på personlig erfarenhet innebär också att vi tål skillnader i värderingar, övertygelser, teorier, metoder och tekniker. Ingen äger sanningen och en mellanmänsklig etik kan hållas levande. Vi betraktar reflekterandet i metodforum som ett nödvändigt komplement till våra teoretiska utbildningar.
Utvärdering
Svalnäs har under många år använt utvärderingsformuläret CBCL (Child Behaviour Check List). Det är ett formulär för barn och ungdomar som ges till barnet, föräldrar och lärare. CBCL består av 118 påståenden som beskriver specifika färdigheter, samt beteende- och känslomässiga problem.
Tillsammans med Johnny Jakobsson bedriver vi kontinuerligt en kvalitativ utvärderingsmetod som kallas samforskning. Läs mer om samforskning här.
Tillsammans med Johnny Jakobsson bedriver vi kontinuerligt en kvalitativ utvärderingsmetod som kallas samforskning. Läs mer om samforskning här.
Läs mer!