Behandling
Dagbehandling med skola
Skolan är den huvudsakliga arenan för dagbehandlingen på Svalnäs och miljöterapin är fundamentet för behandlingsarbetet. Den miljöterapeutiska vardagen är nedbruten i ett antal tydliga träningsområden. Inom respektive område har vi definierat förmågor och färdigheter (social kompetens) som vi bedömer att barn behöver bemästra för att fungera i skolan, i familjen, i andra sociala sammanhang och i sitt framtida yrke och liv. Det ska vara tydligt och begripligt för barnen vad som förväntas av dem, vad de tränar och varför.
|
De färdigheter och förmågor vi definierat är dynamiska och föremål för förhandling med både barnen och deras familjer. Tillsammans kommer vi att revidera och lägga till eller dra bort. Målet är att skapa delade, begripliga och meningsfulla projekt i det förändringsarbete vi ska göra. När målen och förväntningarna blir tydliga blir det också tydligt vilka problem, svårigheter och hinder barnen behöver träna på.
Vi har regler och rutiner i verksamheten som vi inte kompromissar med, eftersom vi tror att det är viktigt att barn lär sig acceptera och följa regler. Vi förhandlar också gärna eftersom vi tror att det är lika viktigt att lära sig kompromissa och diskutera sig fram till lösningar. Vi betraktar barn som väljande och ansvariga för sina handlingar eftersom vi tror på utveckling, mognad och förändring.
Behandlarna är närvarande genom barnets hela dag och arbetar med att hjälpa barnen
De barn som kommer till Svalnäs är alla olika, men de har också många likheter. De flesta har en ojämn utvecklingsprocess och en omognad inom olika områden. De allra flesta behöver träna på att
Vi har regler och rutiner i verksamheten som vi inte kompromissar med, eftersom vi tror att det är viktigt att barn lär sig acceptera och följa regler. Vi förhandlar också gärna eftersom vi tror att det är lika viktigt att lära sig kompromissa och diskutera sig fram till lösningar. Vi betraktar barn som väljande och ansvariga för sina handlingar eftersom vi tror på utveckling, mognad och förändring.
Behandlarna är närvarande genom barnets hela dag och arbetar med att hjälpa barnen
- att se konsekvenser av sitt eget beteende
- att förstå egna motiv och egna handlingar
- att lösa konflikter
- att hantera frustration
- att samarbeta
- att lära sig hantera ilska och aggressioner
- att lära sig hantera motgångar och besvikelser
- att förstå de regler som finns i olika sammanhang
- att utveckla moraliska värderingar
- att hitta mening och motivation
De barn som kommer till Svalnäs är alla olika, men de har också många likheter. De flesta har en ojämn utvecklingsprocess och en omognad inom olika områden. De allra flesta behöver träna på att
- hantera sina känslor
- öka sin självkännedom
- finna motivation och mening
- utveckla sin empati
- öka sin sociala kompetens
Det omvärlden vanligtvis ser är barn som har svårt att
koncentrera sig, tolka, känna igen och reglera sina affekter, reglera sitt humör, reglera sin aktivitetsnivå, hantera sina impulser, möta och hantera omvärldens krav, turas om, vänta på sin tur, be om och ta emot hjälp, bibehålla uppmärksamhet, planera och strukturera sin vardag, orientera sig rumsligt, uppfatta tid och tidsåtgång, följa instruktioner, följa regler, förstå orsak och verkan, generalisera, minnas, orka, tro på sig själva, våga, ta hand om sin ängslighet och oro, hantera sin nedstämdhet, tycka om sig själva... |
När det gäller det enskilda barnet handlar det för oss om att identifiera styrkor och kompetens att bygga vidare på och samtidigt träna färdigheter och utveckla förmågor. För att kunna göra detta behöver vi ha en rik, intressant och stimulerande skolmiljö med många arenor. Klassrum, musikrum, verkstad, biljardbord, pingisbord, basketkorg, trädgård, TV-spel, kök, bibliotek, datorrum, utflykter, studiebesök, restaurangbesök, friluftsdagar och fjällresor är en del av vad vi har och ägnar oss åt.
Övriga metoder
Läs mer!