Metoder
- Marte Meo
- Med Marte meo kan vi filma samspelssituationer mellan såväl barn och föräldrar som mellan barn och pedagoger. Syftet är att försöka begripa vad i kommunikationen som fungerar, vad man kan lägga till och vad som därmed kan främja en positiv utveckling.
- Individuella samtal KBT
- Barn och/eller föräldrar kan ha en individuell samtalsterapeutisk kontakt med regelbundna samtal. Syftet med dessa samtal är att förändra attityder och tankemönster och att erövra nya färdigheter. Vi kan arbeta med kognitiva tekniker för att förstå hur problemen uppstått och hitta alternativa sätt att agera. Vi kan arbeta med upplevelsebaserade tekniker som väcker känslor associerade till emotionella kärnbehov (EMS) samt beteendetekniker för att ersätta dysfunktionella schemadrivna beteenden med sundare beteenden.
- Familjeterapi
- I systemisk familjeterapi utgår vi ifrån att en medlem i en familj starkt påverkas av de andra familjemedlemmarnas agerande när denne försöker lösa sitt eget eller deras gemensamma problem. En familj kan både skapa och upprätthålla problem, men de kan även hjälpa till under en förändring. I familjeterapi försöker vi vidga förståelsen av problemet och göra problemet relationellt. Vi utmanar gamla tankemönster, mobiliserar familjen mot problemet och strävar efter att hela familjen ska känna sig, och göras, delaktiga.
- Nätverksarbete
- Nätverksarbetet syftar till att samla barnets nätverk, mobilisera och länka ihop det privata och professionella nätverket samt inventera och identifiera stödjande resurser för förändringsarbetet. Utvecklingsområden och skyddsaspekter ska beaktas. Målet är att organisera och samordna de identifierade resurserna och klargöra vem som gör vad i relation till överenskomna mål och delmål. Det övergripande målet är att barnets eller den unges situation ska förbättras och att nätverksmötet bidrar till en ökad känsla av sammanhang, begriplighet och hanterbarhet.
- ART/FamiljeART
- ART-träning kan genomföras enskilt, i grupp eller tillsammans med barnet och dess familj. Syftet är att träna sociala färdigheter, öka barnets förmåga till självkontroll samt främja barnens moraliska utveckling. Tanken är att barnen ska lära sig känna igen situationer som brukar/kan leda till aggressiva utbrott, identifiera tecken på att en sådan situation är på väg, samt tekniker för att hantera ilskan.
- FamiljeART är en variant, eller utveckling, av ART där familjen är med och skapar övningsarenor och tränar färdigheter tillsammans med sina barn. Vardagssituationer i hemmiljö kan användas som utgångspunkt för att träna samspel och kommunikation samtidigt som sociala färdigheter tränas. En fördel med att förlägga träningen inom ramen för familjen är den trygghet som familjegruppen skapar. Familjen får en möjlighet att lära känna varandra på ett nytt och lite annorlunda sätt och känslan av meningsfullhet med träningen kan förstärkas.
- Teckenekonomi
- Metoden syftar till att belöna och förstärka beteenden vi vill ska öka i omfattning. Ibland kan en belöning också användas för att överhuvudtaget motivera till ett förändrat beteende. Då insikt inte alltid föregår förändrade beteenden, kan ibland förändrade beteenden leda till nya erfarenheter och positiva upplevelser. Målet med belöningar är dock inte nödvändigtvis ett förändrat beteende. Viktigare än något annat är samtalen och förhandlingarna kring belöning och beteenden som metod för att öka barnets känsla av delaktighet och ansvar i sitt eget förändringsarbete. Ett framgångsrikt arbete kring en tänkt belöning resulterar i ett gemensamt förändringsprojekt där vi är överens om målet med belöningen, hur vi kan samarbeta och hur vi vet när vi är klara.