Behandling
Öppenvård
Inom Svalnäs öppenvårdsverksamhet ryms
- Mobila teamet
- Psykoterapeutiska insatser för individer, par och familjer
Mobila teamet
Svalnäs mobila team riktar sig till barn, ungdomar och familjer i behov av psykosocialt och pedagogiskt stöd. Vi arbetar framförallt på uppdrag av socialtjänsten, men även från LSS. De uppdrag vi utför är i regel
|
Metodik & värderingar
Svalnäs mobila team arbetar ofta med barn, ungdomar och familjer, där barnet av någon anledning har bekymmer i skolan, eller där barnet inte går till skolan.
Svalnäs har närmare 25 års erfarenhet av arbete med barn, ungdomar, familjer, skolor, BUP och socialtjänst där samarbeten havererat, där handläggare famlar och är rådvilla, där vedertagna metoder och manualer inte når fram, där tilliten till hjälpare är låg, där familjen tröttnat på hjälpare som inte hjälper och ingen riktigt begriper vad problemet är.
Vi har en relationell behandlingsfilosofi som utgångspunkt i allt vi gör och utgår från det unika och specifika med varje individ och familj. Vi kommer aldrig med en färdig metod till familjen, utan samskapar insatsen tillsammans med familjen. Vi kommer som medmänniskor och det vi kommer med är teoretiska kunskaper, metoder, beprövad erfarenhet, kreativitet, infall, humor, tålamod, uthållighet och exempel på hur andra gjort och tänkt.
Svalnäs har närmare 25 års erfarenhet av arbete med barn, ungdomar, familjer, skolor, BUP och socialtjänst där samarbeten havererat, där handläggare famlar och är rådvilla, där vedertagna metoder och manualer inte når fram, där tilliten till hjälpare är låg, där familjen tröttnat på hjälpare som inte hjälper och ingen riktigt begriper vad problemet är.
Vi har en relationell behandlingsfilosofi som utgångspunkt i allt vi gör och utgår från det unika och specifika med varje individ och familj. Vi kommer aldrig med en färdig metod till familjen, utan samskapar insatsen tillsammans med familjen. Vi kommer som medmänniskor och det vi kommer med är teoretiska kunskaper, metoder, beprövad erfarenhet, kreativitet, infall, humor, tålamod, uthållighet och exempel på hur andra gjort och tänkt.
Vid starten för ett uppdrag investeras all vår samlade kunskap och erfarenhet i en anknytningsprocess, där målet är att etablera en trygg, empatisk och ömsesidig samarbetsrelation. De flesta barn vi träffar har varit föremål för samhälleliga insatser tidigare i livet och vi möts ofta av uppgivenhet, resignation och ointresse. Många har dessutom varit hemma en längre tid och går inte till skolan överhuvudtaget.
Vi försöker hantera detta genom att vara och göra lite annorlunda, för att väcka intresse och nyfikenhet. Vi genomför en noggrann kartläggning för att förstå problemets och familjens historia och intresserar oss för problemets inverkan på familjen samt tidigare lösningsförsök som prövats. Målet är att etablera ett delat projekt med barn och familj och tillsammans börja undersöka vad som hindrar barnet att gå till skolan. Val av metoder och arbetsformer ska vara relaterade till de bekymmer och svårigheter vi ska arbeta med. De ska också passa familjen - och vara begripliga.
Vi försöker hantera detta genom att vara och göra lite annorlunda, för att väcka intresse och nyfikenhet. Vi genomför en noggrann kartläggning för att förstå problemets och familjens historia och intresserar oss för problemets inverkan på familjen samt tidigare lösningsförsök som prövats. Målet är att etablera ett delat projekt med barn och familj och tillsammans börja undersöka vad som hindrar barnet att gå till skolan. Val av metoder och arbetsformer ska vara relaterade till de bekymmer och svårigheter vi ska arbeta med. De ska också passa familjen - och vara begripliga.
Vägen tillbaka blir sällan vare sig rak, enkel eller snabb. Vår erfarenhet är att terapeutiska samtal med barn och ungdomar sällan låter sig planeras, utan snarare uppstår när omständigheterna är gynnsamma. Med barnen försöker vi hitta intresseområden - där vi kan börja göra något tillsammans. Vi kan gå promenader, fika, äta lunch, träna, fiska, cykla, göra musik, åka bil, åka på utflykt eller laga en dator. Dessa hjälpsamma aktiviteter är/blir medel för att skapa förutsättningar för viktiga samtal.
|
När ett barn blir hemma från skolan har samarbetet mellan hem och skola ofta havererat. En viktig del i vårt arbete blir därför att återupprätta och skapa samarbeten mellan elev, familj, skola, socialtjänst och eventuella andra insatser. Vi behöver hitta fungerande strukturer, för att i lagom takt börja närma oss skolan.
De första veckorna arbetar vi i regel intensivt och är på plats hos eleven/familjen flera gånger i veckan. Över tid är ambitionen att börja använda de strukturer vi etablerat och ses mindre i hemmet och mer i arbetsgrupper. När eleven börjat gå i skolan har vi t ex ofta regelbundna uppföljningar med elev, familj och skola. Målet är att dessa arbetsformer och strukturer på sikt ska fungera utan vår medverkan.
Vår erfarenhet är att det är viktigt att vara uthållig i den här sortens arbeten. Vi kan behöva finnas på plats i någon utsträckning även när allting verkar gå bra. När det gäller elever som varit hemma länge från skolan, är bakslag närmast förväntade. Med hjälp av den relation och de strukturer vi etablerat, brukar vi kunna återfå fotfästet relativt snabbt och bakslaget behöver inte bli så stort eller långvarigt.
Läs gärna en fallbeskrivning här
Läs och ladda ner kort beskrivning av mobila teamet här
När ett barn blir hemma från skolan har samarbetet mellan hem och skola ofta havererat. En viktig del i vårt arbete blir därför att återupprätta och skapa samarbeten mellan elev, familj, skola, socialtjänst och eventuella andra insatser. Vi behöver hitta fungerande strukturer, för att i lagom takt börja närma oss skolan.
De första veckorna arbetar vi i regel intensivt och är på plats hos eleven/familjen flera gånger i veckan. Över tid är ambitionen att börja använda de strukturer vi etablerat och ses mindre i hemmet och mer i arbetsgrupper. När eleven börjat gå i skolan har vi t ex ofta regelbundna uppföljningar med elev, familj och skola. Målet är att dessa arbetsformer och strukturer på sikt ska fungera utan vår medverkan.
Vår erfarenhet är att det är viktigt att vara uthållig i den här sortens arbeten. Vi kan behöva finnas på plats i någon utsträckning även när allting verkar gå bra. När det gäller elever som varit hemma länge från skolan, är bakslag närmast förväntade. Med hjälp av den relation och de strukturer vi etablerat, brukar vi kunna återfå fotfästet relativt snabbt och bakslaget behöver inte bli så stort eller långvarigt.
Läs gärna en fallbeskrivning här
Läs och ladda ner kort beskrivning av mobila teamet här
Psykoterapi
Kontakta Carina Johns, socionom, leg psykoterapeut på telefon 08/544 702 80.
Klicka här när du vill redigera.
Klicka här när du vill redigera.
Läs mer!