En dag på Svalnäs
Måndag 08.00 öppnas skolan. Klockan 08.30 har skolpersonalen möte och planerar skoldagen. Vid 08.45 kommer Felix, tar sig lite frukost och sätter sig sedan vid en dator. Övriga elever droppar in allt eftersom.
Skolan börjar 09.00. Eleverna samlas i respektive klassrum, går igenom hur dagen skall se ut, samt tittar på sina individuella veckoplaneringar. Någon ur personalen ringer och jagar de elever som ännu inte kommit. Eventuellt blir det aktuellt att åka och hämta någon.
Så blir det rast. Några elever sätter sig vid varsin dator, någon går ut och många samlas i källaren vid TV-spelet. När rasten är slut vill ingen gå på lektion. Personalen tröttnar och blir arga, vilket leder till ett samtal innanför köket med tre elever. Alla är irriterade, men över olika saker. Vi försöker hitta gemensamma lösningar. Ska vi ta bort PS3? Ska vi påminna två minuter innan rasten är slut? Felix säger sig inte kunna ta emot order från vuxna och vi vet alla att detta är ett av hans träningsområden. Vi pratar om huruvida ett belöningssystem skulle kunna hjälpa? Eller ett larm på telefonen så att ingen behöver säga till? Felix är fundersam. Pojkarna lovar i alla fall att försöka göra bättre nästa gång och vi lovar att försöka låta trevligare.
Andra lektionen är svenska och temat just nu är att våga uttrycka sig. Vi arbetar med värderingsövningar och elever och vuxna får ställa sig i olika hörn i klassrummet beroende på åsikt. Sen byter vi plats och tränar på att argumentera för något vi inte tror på. Det blir lekfullt och många skratt.
Väldofter sprider sig i huset från köket. Petra jobbar med Daniel denna vecka och temat är kryddstark mat.
Ny lektion, matematik. Eleverna tittar på sina veckoplaneringar och tar fram sina böcker. Albin har en riktigt dålig dag, får ingenting gjort och är på väg att spåra ur. Vi provar med lite axelmassage som brukar kunna hjälpa, men inte idag. Vi ringer hans mamma och har ett litet rådslag. Hon säger att han sovit dåligt, men tror att en promenad kanske kan hjälpa. Albin tar (motvilligt) en promenad och sitter sedan i källaren och jobbar enskilt. Några elever sitter med en vuxen i datorrummet och övriga kämpar på i klassrummet. Lektionen avslutas lekfullt med några mattekluringar. William som säger sig vara värdelös på matte, visar sig vara grym på kluringar.
Till engelskan har eleverna fått förbereda frågor till vår praktikant från Socialhögskolan i Australien. Lektionen inleds med att hon berättar lite om sig själv och därefter är det dags för frågestund. Klassrummet blir knäpptyst och eleverna är rörande blyga. Det är nervöst men till slut vågar Jimmy ställa en fråga och därefter går det lite lättare.
Klockan blir 12.00 och lunchen serveras. Alla står tysta vid sina platser och väntar på att maten skall presenteras. Jocke vill inte ta av sig kepsen, varför presentationen avbryts och vi får börja om. Alla blir irriterade på Jocke, som då samlar ihop sig. Petra får mycket beröm för maten och sitt arbete i köket, glömmer dock att säga varsågod till dem som tackar för maten. Christoffers mamma och pappa är här på samtal och deltar i lunchen.
Klockan 13.00 börjar dagens sista lektion. Styrketräning står på schemat. Stefan och Titti har inga kläder och säger sig inte vilja låna några äckliga extrakläder. Albin vill inte träna överhuvudtaget och vi bestämmer nu ihop med hans mamma att han får gå hem. No hard feelings och nya tag i morgon. Övriga kommer dock iväg och genomför ett lyckat träningspass på Friskis & Svettis. Ett par pojkar har dock problem med att duscha, vilket blir ytterligare ett träningsområde.
Klockan 14.00 blir det samling för de elever som önskar vara kvar i skolan under eftermiddagen. Vi går igenom vad var och en vill göra och när de ska gå hem. Det blir pingis, lite basket och FIFA vid TV-spelet. Tony och Christoffer har båda väldigt svårt att förlora i spelet och är på väg att börja bråka flera gånger. Båda är dessutom väldigt duktiga på att påpeka hur dålig den andra är. Det blir mycket träning i konfliktlösning och samspel. Peter får jobba. Klockan 15.00 blir det gemensam fika som fungerar alldeles utmärkt.
Övrig skolpersonal sätter sig och sammanfattar dagen. Temat för mötet är hur vi vuxna samarbetat. Just idag mycket bra tycker alla och det är en uppsluppen stämning på mötet.
Klockan 16.00 går alla elever hem. Alla utom Tony visar det sig. Han har gömt sig på toaletten i källaren, eftersom han tycker att det är tråkigt att gå hem. En skojbrottningsmatch med Daniel löser det hela och därefter kan Tony gå hem.
Skolan börjar 09.00. Eleverna samlas i respektive klassrum, går igenom hur dagen skall se ut, samt tittar på sina individuella veckoplaneringar. Någon ur personalen ringer och jagar de elever som ännu inte kommit. Eventuellt blir det aktuellt att åka och hämta någon.
Så blir det rast. Några elever sätter sig vid varsin dator, någon går ut och många samlas i källaren vid TV-spelet. När rasten är slut vill ingen gå på lektion. Personalen tröttnar och blir arga, vilket leder till ett samtal innanför köket med tre elever. Alla är irriterade, men över olika saker. Vi försöker hitta gemensamma lösningar. Ska vi ta bort PS3? Ska vi påminna två minuter innan rasten är slut? Felix säger sig inte kunna ta emot order från vuxna och vi vet alla att detta är ett av hans träningsområden. Vi pratar om huruvida ett belöningssystem skulle kunna hjälpa? Eller ett larm på telefonen så att ingen behöver säga till? Felix är fundersam. Pojkarna lovar i alla fall att försöka göra bättre nästa gång och vi lovar att försöka låta trevligare.
Andra lektionen är svenska och temat just nu är att våga uttrycka sig. Vi arbetar med värderingsövningar och elever och vuxna får ställa sig i olika hörn i klassrummet beroende på åsikt. Sen byter vi plats och tränar på att argumentera för något vi inte tror på. Det blir lekfullt och många skratt.
Väldofter sprider sig i huset från köket. Petra jobbar med Daniel denna vecka och temat är kryddstark mat.
Ny lektion, matematik. Eleverna tittar på sina veckoplaneringar och tar fram sina böcker. Albin har en riktigt dålig dag, får ingenting gjort och är på väg att spåra ur. Vi provar med lite axelmassage som brukar kunna hjälpa, men inte idag. Vi ringer hans mamma och har ett litet rådslag. Hon säger att han sovit dåligt, men tror att en promenad kanske kan hjälpa. Albin tar (motvilligt) en promenad och sitter sedan i källaren och jobbar enskilt. Några elever sitter med en vuxen i datorrummet och övriga kämpar på i klassrummet. Lektionen avslutas lekfullt med några mattekluringar. William som säger sig vara värdelös på matte, visar sig vara grym på kluringar.
Till engelskan har eleverna fått förbereda frågor till vår praktikant från Socialhögskolan i Australien. Lektionen inleds med att hon berättar lite om sig själv och därefter är det dags för frågestund. Klassrummet blir knäpptyst och eleverna är rörande blyga. Det är nervöst men till slut vågar Jimmy ställa en fråga och därefter går det lite lättare.
Klockan blir 12.00 och lunchen serveras. Alla står tysta vid sina platser och väntar på att maten skall presenteras. Jocke vill inte ta av sig kepsen, varför presentationen avbryts och vi får börja om. Alla blir irriterade på Jocke, som då samlar ihop sig. Petra får mycket beröm för maten och sitt arbete i köket, glömmer dock att säga varsågod till dem som tackar för maten. Christoffers mamma och pappa är här på samtal och deltar i lunchen.
Klockan 13.00 börjar dagens sista lektion. Styrketräning står på schemat. Stefan och Titti har inga kläder och säger sig inte vilja låna några äckliga extrakläder. Albin vill inte träna överhuvudtaget och vi bestämmer nu ihop med hans mamma att han får gå hem. No hard feelings och nya tag i morgon. Övriga kommer dock iväg och genomför ett lyckat träningspass på Friskis & Svettis. Ett par pojkar har dock problem med att duscha, vilket blir ytterligare ett träningsområde.
Klockan 14.00 blir det samling för de elever som önskar vara kvar i skolan under eftermiddagen. Vi går igenom vad var och en vill göra och när de ska gå hem. Det blir pingis, lite basket och FIFA vid TV-spelet. Tony och Christoffer har båda väldigt svårt att förlora i spelet och är på väg att börja bråka flera gånger. Båda är dessutom väldigt duktiga på att påpeka hur dålig den andra är. Det blir mycket träning i konfliktlösning och samspel. Peter får jobba. Klockan 15.00 blir det gemensam fika som fungerar alldeles utmärkt.
Övrig skolpersonal sätter sig och sammanfattar dagen. Temat för mötet är hur vi vuxna samarbetat. Just idag mycket bra tycker alla och det är en uppsluppen stämning på mötet.
Klockan 16.00 går alla elever hem. Alla utom Tony visar det sig. Han har gömt sig på toaletten i källaren, eftersom han tycker att det är tråkigt att gå hem. En skojbrottningsmatch med Daniel löser det hela och därefter kan Tony gå hem.